Gå til hovedindhold
Hjem

Top menu

  • Leder-login
  • Artikler
  • Medlemsservice

Main navigation

  • Information
    • UNIFORMSVEJLEDNING
    • LYST TIL AT SE HVAD SPEJDER ER?
    • BLIV BLÅ SPEJDER ELLER LEDER
    • Støt Gruppen med OK
  • Afdelinger
    • Familiespejder (2 - 5 år)
    • Mikroer (0-1 klasse)
    • Minier (2 - 3 klasse)
    • Juniorer (4 - 5 klasse)
    • Trop i Gudenå Gruppe (6 - 10 klasse)
    • Klan Røde Orm
  • Gruppen
    • Om Gudenå Gruppe
    • Referater
      • Grupperådsmøde 2018
      • Ekstra Ordinært Grupperådsmøde 2017
      • Grupperådsmøde 2017
      • Grupperådsmøde 2016
      • Grupperådsmøde 2013
      • Grupperådsmøde 2012
      • Grupperådsmøde 2011
  • Indmelding
  • Kalender
  • Leder-login
  • Artikler
  • Medlemsservice
Gudenå Gruppe

Grupperådsmøde 2012

Referat:

1) Valg af dirigent og referent. Flemming og Rikke

 

2) Beretning fra bestyrelsen og ledergruppen.

    Formanden:

GRUPPENS Arrangementer i byen i 2011:

  • STØTTE-BANKO
  • SKT. HANS
  • JULEMARKED
  • JULETRÆSSALG

 

STØTTE-BANKO:

Vi ville prøve noget nyt, så vi lavede et STØTTE-BANKO. Der var en rimelig god opbakning fra byens borgere.

 

SKT. HANS:

Også i 2011 solgte vi madbilletter, denne gang sluttede (næsten) salget den 21. Juni for at give os et par dage. Denne gang havde vi også fået organiseret grillen bedre, så afvikling af mad rigtig godt.

Der var rigtig god opbakning fra byens borgere.

Den største udfordring omkring Sankt Hans er hvert år, at finde en båltaler!

SÅ HVIS NOGEN HAR GODE FORSLAG, SÅ SIG ENDELIG FREM

 

JULEMARKED:

En hyggelig dag, men med alt for få deltagere. Der manglede opbakning både fra spejderne, spejderforældre og byens borgere.

Så vi er gået i tænkeboks for at se, om vi kan finde på nogle tiltag for at gøre julemarked mere populært.

 

JULETRÆSSALG:

Vi fik lavet en god aftale med SPAR-købmanden, Marianne og Thomas, omkring afvikling af juletræssalget.

Vi fik lov at låne hjørnet, som vi hegnede ind, indrettede med pavillion og bålsted. Det gjorde det muligt at lave nogle små aktiviteter, som at varme gløgg, lave popcorn osv.

Som de andre år solgte vi træer i weekenderne samt den 23. Og 24. Dec., og købmanden solgte på hverdagene.

Selve salget gik godt, vi havde 4 træer tilbage, da vi lukkede juleaften.

 

BESTYRELSES-ARBEJDE internt:

Bestyrelsen har arbejdet mere emnet sikkerhed. Sikkerhed både for spejderne og for lederne.

Vi har udarbejdet et introduktionsprogram, for at sikre at nye ledere er bekendt med DDS’ sikkerhedsregler og politikker, således at vi er sikker på at alle har styr på den basale sikkerhed omkring spejderarbejdet.

Derudover har vi udarbejdet en kriseberedsskabsplan, som skal bruges i situationer der opleves traumatiske.

 

Vi afholdte en lederdag i oktober, hvor vi brugte en søndag på at gennemgå både sikkerhedsreglerne og kriseberedsskabsplanen.

Indimellem emnerne lavede vi nogle praktiske øvelser, som var relevante for emnerne.

 

    Gruppeleder:

Lodsedlesalg gav ikke så godt som forventet. Vi havde en del tilbage.

Julekalendresalget gav et godt salg og der blev en fin indtjening.vi fik lavet en aftale om, at vi kunne levere ”ikke solgte” kalendre tilbage frit. Vi vil prøve at øge mængden, da det er denne aktivitet som giver mest, i forhold til indsatsen.

Oprykning i Mølleskoven er blevet en god tradition sidst i august måned. Næsten alle var mødt frem til trods for vejret.

Gruppeturen, gik til Troll hytten i Gjernbakker. Vi var 36 afsted og i alt godt 55 søndagen til frokost.vi gennemførte et dagløb med traditionelle spejder opgaver, same en case med 1.hjælp, hvilket var til stor fornøjelse for både spejdere og forældre. Hen under lørdag aften var der løb for de yngste. De store spejdere fik en stor oplevelse i skovens mørke, stor tak til klanen for jeres indsats denne weekend.

Lederkurser, Rikke Wonsild og Morten Sørensen deltog på modul kurser i efteråret. Morten Sørensen og Troels Andersen deltog på korpsrådsmøde 2011. Tropspejder Amanda Nilsson deltog på PLAN kursus, hvilket (ifølge Else Marie ) gav Amanda utrolig meget og var en stor oplevelse for hende!

Ledergruppen, vi er i gang med et generationsskifte, der er kommet nogle nye til, og andre har fået nye funktioner:

 Mikro: Tove Søvsø har valgt at træde tilbage som daglig leder med udgangen af 2011. Joan Jarland og Erika Jarland har styr på de små nu.

Mini: her er ingen ændringer, det er stadig Rikke Wonsild, Torben Juul, Michelle Olsen og Kim Lippke der er ledere.

Junior: Marianne Jensen og Rene Jarland er holdt som daglige ledere i sommers 2011. De forsætter begge som gruppe assistenter. I stedet er Lærke Brulle og Lasse Kristensen trådt til som nye ledere, og stor succes!

Troppen: er det stadig Anders Jarland og med ham Michael Rytter.

Klan: er det Michelle Nielsen der holder styr på sagerne.

Sidste år og i år har vi i stedet for julefrokost holdt nytårskur, og det med stor succes. Der har været stor opbakning.

 

    Mikro: Planlagte aktiviteter: divisionstunering som er et dagløb i foråret, sommerafslutning med ”ildfluerne”,

    Sommerlejr i juli på Spejdernes Lejr 2012 i Holsterbro, minihike i efteråret

    Mini: 11 meget aktive børn, 4 leder, planlagte aktiviteter: skøjtetur i Randers i februar, 1 dagstur på cykler i foråret,

    divisionsturnering i foråret, Sommerlejr i juli på Spejdernes Lejr 2012 i Holsterbro, og minihike i efteråret. Grenen

    arbejder på at få støj-niveauet ned. Bl.a. afholdes møderne så vidt mulige udendørs, hvilket hjælper. Forældrene

    opfordres til at komme med tilbagemeldinger omkring hvad spejderne synes om møderne.

    Junior: 7 spejdere og 2 nye ledere, sæsonen startede med kun 2 spejdere, men efter et stort fodarbejde af specielt

   Lærke er der i løbet af efteråret kommet endnu 5 til. Flere af spejderne har ikke været spejdere før eller der er lang tid

   siden, så der arbejdes med de grundlæggende spejderfærdigheder.

    Trop: I 2011 er der ikke sket det store i troppen, vi har desværre måtte sige farvel til nogle af vores spejdere, som

    syntes det var på tide at blive klan spejdere. Til gengæld har vi fået nogle rigtig fine spejdere op fra juniorgrenen. Vi

    var på sommerlejr på Houens Odde spejdercenter, hvilket var rigtig godt, det eneste negative ved sommerlejren var at

    det regnede voldsomt, og når det ikke regnede var der mange myg.

    Klan: 15 spejdere, mødes 1 x måned, laver både sjove og praktiske aktiviterer, forskellige løb, sommerlejr,

3) Fremlæggelse af årsregnskab og status for det foregående år til godkendelse.

     Regnskab: afvigelser: medlemsnedgang, godt overskud på juletræerne, andre aktiviteter = omdeling af sedler for

      vandværket. I alt var der en mindre indtægter på i alt 3629 kr.

     Udgifter: turer og lejr: vi har brugt ca. det dobbelte af hvad vi havde forventet, vi skal være lidt skarpere til at lave

     budgetter over lejre og ture.

     Grenene har brugt ca. det ½ af det budgetterede

     Adm. Er blevet lidt dyre.

     Div. udgifter: en projekter, noget PR materiale

     lokale vedligeholdelse: er ikke blevet brugt

     i alt har gruppen 77.711,88 kr.

 

    Spørgsmål fra salen: ingen

 

4) Behandling af indkomne forslag.: ingen forslag

 

5) Væsentlige beslutninger om gruppens fremtid, herunder:

forelæggelse af planer for indeværende år,

a) Beslutninger i øvrigt om gruppens udvikling, spejderarbejde m.v. : gruppen foreslår et 3 års juniorforløb, da alle spejderne er urutinerede, hvilket blev vedtaget. At gruppen deltager i sommerens store sommerlejr, vedtaget.

b) Vedtagelse af budget for indeværende år, herunder fastsættelse af kontingent.:

     ændringer i konti: efter aftale med lederne og de nye ejere er retten til at bruge Houlbjerghytten afskrevet,

     julemarked og juletræer er blevet delt

     Forslag: hævelse af kontingentet med 25 kr. til 350 kr./halvår, det bliver til ca. 3000 kr. samlet: vedtaget

     INDTÆGTER: Medlemstilskuddet er en politisk beslutning af fastsættes af kommunen

      Vi håber på et overskud på 7000 kr. på Skt. Hans, og 1000 kr. på julemarked, i år afholdes loppemarked, der

     forventes et overskud på 5000 kr., vi forventer af lave en særlig indsats på julekalendersalg

    UDGIFTER: den store udgift bliver sommerlejr 2012 på 40.000 kr. da der gives tilskud til spejderne og ledernes

    bliver betalt. Vi gør en indsats for at alle spejdere kan kommer med til trods for en høj lejrpris.

    Vi skal betale ½-delen af renovation og græsklipning i Mølleskoven

    Udgifter i alt: 134.500 kr.

    Vi halvere vores kassebeholdning. Bestyrelsen vil søge fonde o.l. for tilskud til lejren.

Budgettet er vedtaget

 

c) Fastsættelse af antallet af bestyrelsesmedlemmer (§ 17.2): 3 ledere, 3 forældre og 3 unge

 

6) Valg til bestyrelsen af

  1. Valg af 2 forældre, kandidater haves, Iben Mikkelsen genopstiller, tilsagn fra Morten Rasmussen (stor spejder forældre), Flemming Kjøller (mikro og junoir forældre), kasserer: Flemming Olsen forsætter et år mere,

       Valg af formand: grupperådet har givet bestyrelsen lov til at vælge en formand på 1. Bestyrelsesmøde, hvis der ikke 

        findes en formand indkaldes til ekstraordinært generalforsamling

b) Valg af unge til bestyrelsen, kandidater haves: Kim Lippke, Michelle Olsen.

c) Valg af ledere herunder mindst en gruppeleder, kandidater haves: Joan Jarland, Rikke Wondsild, Marianne Jensen

 

7) Valg af to medlemmer af Korpsrådet. Michelle Nielsen, Troels Andersen

 

8) Valg af gruppens fem medlemmer af Divisionsrådet.: Morten Sørensen, GL, Rene Jarland, Kim Lippke, Joan Jarland

 

9) Valg af revisor og en revisorsuppleant.: Rikke Borgbjerg

 

10) Beretning fra større arrangementer tilknyttet gruppen (§ 54)

 

11) Eventuelt. Hvorfor ligger gruppeturen om efteråret og ikke om sommeren? Af hensyn til vejret

Svar: turen er lagt hvor der er bedst plads i kalenderen, der er ikke noget i vejen for at tage på ture året rundt. Vi vil gerne tage forslaget med i vores overvejelser.

 

Efter grupperådsmødet blev der afholdt et møde:

Deltager: Joan Jarland, Iben Mikkelsen, Morten Sørensen, Flemming Olsen, Rikke Borgbjerg,

Nye medlemmer: Morten Rasmussen (far til Emil), Flemming Kjøller (far til Sebastian, Hannah)

Gæst: Else Marie (forældre)

Fravær: Marianne Jensen, Kim Lippke, Michelle Olsen

Ref.: Rikke Borgbjerg

 

Efter en velkomst og præsentation bordet rundt.

 

Morten præsenterede divisionen, gruppen, aktiviteterne og arrangementer. Aftrædende formand, Rikke, og Flemming supplerede med egne oplevelser, opgaver og aktiviteter udadtil.

 

Britta kom frem med sine oplevelser af det sidste års deltagelse.

 

Morten R. fortalte, at det var en rigtig god oplevelse at være med som forældre på gruppeturen.

 

Flemming K. fortæller, at der har været en forbedring i forhold til spejderiet, men at der stadig er plads til forbedring.

 

Forslag: at prøve at lægge bestyrelsesmøderne en weekendformiddag.

 

Flemming K. vil gerne have titlen som formand, og være kontaktperson udadtil. Han har fuld opbakning fra resten af bestyrelsen, og er dermed valgt.

 

 

       

En gang om året (i februar) holder vi grupperådsmøde. Det er gruppens generalforsamling.
Her vælges medlemmer til bestyrelsen.

Referat fra vores grupperådsmøde den ??/2 2012 kan findes på denne side.

Filer

Referat

Kontakt

Gudenå Gruppe
Skolevej 1
8870 Langå
Danmark

27 57 34 35
alex191a@gmail.com

Følg os på

Læs vores cookiepolitik her

En del af

Det Danske Spejderkorps logo