Dagsorden:
- Valg af dirigent og referent.
Referent: Niels Larsen.
Dirigent: Rikke Borgbjerg.
2) Beretning fra bestyrelsen og ledergruppen.
Gruppelederen:
Morten berettede om salget af lodsedler gik godt sidste år 500 stk..
Julekalenderen solgte 450 stk. mod forventet 600 stk.
En flittig juniorspejder opnåede et flot salg i Langå 60 stk.
Juletræerne var en stor succes. Økonomien på juletræerne gav et rigtig pænt overskud.
Gruppe turen forløb rigtig godt med super gode aktiviteter.
Om søndagen var der besøg af familie og søskende, som kom til frokost og nød omgivelserne.
Leder seminar i oktober, hvor der blev diskuteret, udvikling, spejder arbejde, mm.
Lederkursus: et antal ledere har deltaget i Svampekursus, pioner til kulsø mm.
Der er kommet ro i ledergruppen, og tingene glider lettere samt et større engagement blandt lederne imellem.
Dog mangler gruppen at færdiggøre gruppehåndbogen.
René og Marianne har ytret ønske om, at træde lidt i baggrunden fra sommeren 2012.
Torben, som er ny leder i minigrenen blev budt velkommen i gruppen.
Mikro:
Mikroerne afholdte sommerlejr i Hvolris, hvor børnene skulle prøve, at leve i Jernalderen.
Mikroerne havde en rigtig god lejr.
I år tager mikroerne til Stevninghus for, at finde Onkel Joakims skattekiste på sommerlejr.
Endvidere har mikroerne deltaget i de øvrige arrangementer i gruppen, så som julekalender salg samt lodsedler.
Mikroerne deltager i Divisionsturnering og mini hike igen i år.
Endvidere har mikroerne været på besøg i spejdermuseet i Randers.
Mini:
Minigrenen består af 9 herlige børn.
Minigrenen har fået tilgang af Torben sidste år.
Minierne har haft nogle hyggelige bål møder, hvor der blev bagt pandebrød.
Minierne var ude og kælke da den første sne faldt.
Endvidere har mini grenen deltaget i de samme arrangementer som mikro grenen igennem året.
Junior:
11 særdeles aktive spejdere.
Sommerlejren gik til Forlev.
Møderne er gået med alment spejderarbejde.
Så som knob dog var det lidt af en udfordring for nogle af spejderne.
Troppen:
Vi har deltaget på Divisionsturnering - Og vandt ikke noget
Vi deltog på stor hiken - og vandt ikke noget. Men kom heller ikke på sidstepladsen.
Vi var på sommerlejr på Trevæld Spejdercenter. Spejderne havde en rigtig god tur.
Vi fik 3 nye spejdere, som rykkede op fra junior. Og så har vi fået en deltidsspejder. så vi pt er på 6 spejdere (nogle gange 7)
Klanen:
Klanen har været på klatrevæg i Hammel samt en tur i svømmehallen i Hammel.
Klanen deltog som hjælpere på divisionsturneringen.
Klanens sommerlejr, var en sejltur på Gudenåen hvor de byggede en tømmerflåde, i luksus udgaven bestående af en sofa, med parasol.
Klanen har månedligt møde.
Klanen har et projekt i gang med, at bygge en ny raftegård i Mølleskoven, til gavn for opmagasinering af gruppens rafter.
Bestyrelsen:
Bestyrelsen arbejder med gruppens ansigt ud ad til.
Loppemarkedet var knap så godt besøgt trods, et stort udvalg af lopper.
Det er blevet besluttet, at loppemarkedet skal afholdes hvert andet år.
- skt. Hans er blevet en rigtig god tradition i Laurbjerg med stor deltagelse fra byens borgere.
Som noget nyt, kunne man købe mad biletter forlods, for at gruppen kunne købe den rette mængde ind. Det gik godt, dog var der lidt trængsel ved grillen.
- Julemarkedet blev afholdt med en masse dejlig sne, som gjorde det en anelse mere udfordrende for motions banko.
TV2 Østjylland kiggede ind forbi julemarkedet.
3) Fremlæggelse af årsregnskab og status for det foregående år til godkendelse.
På indtægtssiden hænger vi lidt på plus siden på de fleste punkter, dog skal det bemærkes det, at der manglede nogle posteringer fra regnskabet 2009, da der manglede nogle bilag fra 2009 fra ledergruppen som kom ind i januar 2010.
Endvidere er der i 2010 blevet brugt lidt flere penge i på ture og lejre, end budgetteret.
Kassereren er lidt ked af, at grenene generelt ikke bruger mindre end de har til rådighed, dog kan det skyldes, at kassereren ikke får oplysninger om, hvor bilagene fra lederne skal posteres.
Der blev sat ekstra penge af til anskaffelse af nye møbler til lokalet i 2010 på 10000 kr,- dog blev der kun brugt, små 900 kr,-
Nogle af møblerne fra loppemarkedet som var i overskud, blev derfor anvendt i lokalet da de passede fint ind.
Kasseren havde sat en skæringsdato for indkommende bilag og det lykkedes at få samtlige bilag rettidigt i januar 2011.
På budgettet for 2011 har man valgt, at bibeholde det samme beløb fra 2010 på lokale vedligehold, da der skal gøres lidt mere i lokalet, så som en klat maling her og der samt andre små justeringer.
Regnskabet for 2010 blev enstemmigt godkendt.
4) Behandling af indkomne forslag. Skal frem sendes på mail til formand Rikke Borgbjerg.
på: fam.borgbjerg@get2net.dk Senest d 8. februar kl. 1900.
Ingen indkommende forslag
5) Væsentlige beslutninger om gruppens fremtid, herunder:
forelæggelse af planer for indeværende år,
a) Beslutninger i øvrigt om gruppens udvikling, spejderarbejde m.v.
Da gruppen ydede et klækkeligt tilskud til grenene til Blå sommer 2009, ønsker bestyrelsen, at sørge for, at der det stadig vil være muligt, at kunne yde et klækkeligt beløb igen senere til en større lejr.
Som noget nyt afholdes der et støttebanko i år.
Der bliver i maj måned afholdt ledersamtaler således, at man kan få fokus på udvikling af leder og gruppen til gavn for arbejdet i gruppen.
Formanden, arbejder på, at få udarbejdet en kriseberedskabsplan, således at gruppen har en plan for hvorledes gruppen/lederne skal handle ved sygdom på ture og andre hændelser.
Alle ledere vil blive introduceret til, brugen af kriseberedskabsplanen, som følger lederne på ture og arrangementer.
Dette skal ses som et godt værktøj for lederne.
Klanen arbejder på et projekt med opførelse af en raftegård og opførelse af en klatrevæg, som er et ønske fra klanens side, at få en klatrevæg. Dette vil også umyndige sig i, at der vil være nogle klanspejdere som bliver uddannet klatreinstruktører.
En forældre ønskede, at vide om gruppen havde førstehjælpsudstyr med på ture.
Formanden kunne oplyse om, at det havde man og Gruppen havde et Falck abonnement.
b) Vedtagelse af budget for indeværende år, herunder fastsættelse af kontingent.
Der vil være et væsentligt mindre lokale tilskud i 2011, da der ikke er nogle store lejre i det kommende år.
Ellers fastholdes budgettet fra 2010 i 2011 dog med nogle mindre nedjusteringer på nogle posteringer.
Det foreløbige budget ligger op til et mindre underskud, dog med forbehold.
Der er afsat 2500 kr,- til indkøb af beklædning for ledergruppen for 2011.
Kontingentet i 2011 fastholdes på niveau 2010, dog blev det drøftet om kontingentet evt. skulle hæves en anelse til fordel for lidt færre aktiviteter hvor gruppen tjener penge.
Budgettet for 2011 er enstemmigt vedtaget.
- Fastsættelse af antallet af bestyrelsesmedlemmer (§ 17.2)
4 forældrevalgte
3 unge spejdere
4 ledere hvoraf 1 er gruppeleder
Kasseren kan være udenfor gruppen
6) Valg til bestyrelsen af
a) Bestyrelsesformand, kasserer og eventuelt øvrige forældre
Bestyrelsesformand:
Rikke Borgbjerg.
Kasserer:
Flemming R. Olsen.
Forældre:
Britta Johansen.
Iben Mikkelsen.
b) Valg af unge til bestyrelsen.
Kim Lippke.
Michelle R. Olsen
c) Valg af ledere herunder mindst en gruppeleder
Joan Jarland.
Tove Søvsø.
Marianne Jensen.
Morten Sørensen. Fortsætter som gruppeleder
7) Valg af to medlemmer af Korpsrådet.
Troels Askholm Jensen
Torben Bak Jensen
8) Valg af gruppens fem medlemmer af Divisionsrådet.
René Jarland.
Joan Jarland.
Morten Sørensen.
Christian Jensen.
Rikke Borgbjerg.
9) Valg af revisor og en revisorsuppleant.
Revisor Flemming Kjøller
10) Beretning fra større arrangementer tilknyttet gruppen (§ 54)
Til sommer vil der være Verdens Jamboree i Sverige for spejdere i alderen 13-17 år.
Der vil være home hospitality for spejdere fra udlandet indkvarteret hos spejderfamilier i Danmark.
11) Eventuelt.
Efter salget af ejendommen hvor Houlbjerg Hytten, har gruppen arbejdet med tinglysningen af Gruppens brugsret til Hytten.
Eftersom gruppen ikke har anvendt hytten i nogle år, vil der blive en tur til Houlbjerg hytten for, at inspicerer hytten.
Gruppen har ikke fraskrevet sig brugsretten af hytten.
Opførelsen af klatrevægen i Mølleskoven, afhænger lidt af hvad landmåleren når frem til, om den ønskede placering ligger på den grund hvor der er givet tilladelse fra ejeren af grunden til opførelse af vægen, således der kan indsendes en ansøgning om opførelsen heraf, da placeringen er i en fredsskov.